ISO 370001چیست؟

ISO 37001 یک استاندارد سیستم مدیریت ضد رشوه است که در اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شد.

این برنامه برای کمک به سازمان در ایجاد، اجرا، حفظ و بهبود یک برنامه منطبق  با ضد رشا و ارتشا طراحی شده است.

ایناستاندارد شامل مجموعه ای از اقدامات و کنترل هایی است که نشان دهنده عملکرد خوب جهانیمبارزه با رشوه است.

چه کسی می تواند از این استاندارد استفاده کند؟

این یک استاندارد انعطاف پذیر است و می تواند برای طیف گسترده ای از سازمان ها، از جمله:

  • سازمان های بزرگ
  • شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)
  • سازمان های بخش دولتی و خصوصی
  • سازمان های غیردولتی (NGOs) به کار گرفته شود.

این استاندارد می تواند توسط سازمان ها در هر کشوری استفاده شود.

آیا استاندارد به یک سیستم مدیریت مستقل نیاز دارد؟

اقدامات مورد نیازISO 37001 برای ادغام باسیستم موجود طراحی شده است

فرآیندها و کنترل های مدیریتی

برای ادغام آسان با استانداردهای سیستم مدیریتISO ازساختارهای سطح بالا مشترک پیروی می کند. به عنوان مثال، ISO 9001

اقدامات جدید یا تقویت شده می تواند در سیستم های موجود ادغام شود.

ISO 37001 چه چیزی را نشان می دهد؟

رشوه دادن توسط سازمان، یا توسط پرسنل یا شرکای تجاری آن که از طرف سازمان یا به نفع آن عمل می کنند.

رشوه دادن به سازمان یا پرسنل یا شرکای تجاری آن در رابطه با فعالیت های سازمان.

 

آیا استاندارد رشوه را تعریف می کند؟

رشوه توسط قانون تعریف شده و  بین کشورها متفاوت است.

استاندارد یک تعریف کلی از رشوه ارائه می دهد، اما تعریف واقعی به قوانین قابل اجرا برای سازمان بستگی دارد.

این استاندارد راهنمایی هایی را در مورد اینکه منظور از رشوه خواری چیست، ارائه می دهد تا به کاربران کمک کند هدف و محدوده استاندارد را درک کنند.

 

این استاندارد به چه چیزی نیازدارد؟

سازمان باید مجموعه ای از اقدامات و کنترل ها را به شیوه ای معقول و متناسب برای کمک به پیشگیری، کشف و مقابله با رشوه اجرا کند، از جمله:

  • خط مشی ضد رشوه
  • رهبری مدیریت، تعهد و مسئولیت پذیری
  • کنترل و آموزش پرسنل
  • ارزیابی ریسک
  • دقت در پروژه ها و همکاران تجاری
  • کنترل های مالی، تجاری و قراردادی
  • گزارش، نظارت، تحقیق و بررسی
  • اقدام اصلاحی و بهبود مستمر

 

استاندارد چگونه برای یک سازمان مفید خواهد بود؟

این استاندارد با ارائه موارد زیر به یک سازمان سود می رساند:

  • حداقل الزامات و راهنمایی های پشتیبانی برای پیاده سازی یا محک زدن یک سیستم مدیریت ضد رشوه
  • اطمینان به مدیریت، سرمایه گذاران، کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان مبنی بر اینکه سازمان اقدامات معقولی را برای جلوگیری از رشوه برمی دارد.
  • شواهد در صورت تحقیق مبنی بر اینکه یک سازمان اقدامات معقولی را برای جلوگیری از رشوه انجام داده است.
  • جرثقیل سقفی

در گروه ساخت اسکلت فلزی و اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و ساخت سوله ابنیه پایدار جرثقیل سقفی

(Overhead crane) برای جابجایی بار در انبارها و سالن‌های صنعتی کاربرد دارد. این جرثقیل معمولاً دارای دو ریل موازی است که به صورت افقی در طول سالن جرثقیل به صورت (محدود در شش جهت) بر روی آن حرکت می‌کند.

ISO 9001 چیست؟

ISO 9001، استاندارد بین المللی برای ایجاد سیستم مدیریت کیفیت ((QMS است که توسط سازمان بین المللی استاندارد ISO)) در سال ۲۰۱۵ منتشر و به روز رسانی شده است (ISO 9001:2015).

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت که اغلب به آن QMS می گویند، مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها، روش اجرایی های مستند و سوابق است. این مجموعه از مدارک، قوانین داخلی که بر نحوه ایجاد و ارائه محصول یا خدمات به مشتریان حاکم است را تعریف می کند. QMS باید متناسب با نیازهای شرکت و محصول یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید، استاندارد ISO 9001 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می دهد که به شما اطمینان می دهد هیچ مهمی که لازمه موفقیت QMS است را از دست نمی‌دهید.

چرا ISO9001 مهم است؟

ISO 9001:2015 استانداردی برای ایجاد، پیاده سازی و نگهداری یک سیستم مدیریت کیفیت در یک سازمان است. به عنوان یک استاندارد بین المللی برای هر شرکتی مانند مبنایی به منظور ایجاد سیستمی برای اطمینان از رضایت مشتری و بهبود شناخته می شود و به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها این گواهی را از تامین کنندگان خود طلب می­کنند.

گواهینامه ISO 9001 به مشتریان شما اطمینان می دهد که یک سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس اصول ISO 9001 ایجاد کرده­اید. در واقع، ISO 9001 استاندارد ضروری و تأثیرگذار است که به عنوان مبنایی مورد استفاده واقع می­شود که گروه های صنعتی می خواهند استانداردهای صنعتی مربوط به خود (برای مثال AS9100 برای صنعت هوافضا، ISO 13485 برای صنعت تجهیزات پزشکی و IATF 16949 برای صنعت خودرو) را ایجاد کنند.

الزامات ISO 9001 چیست؟

ساختار استاندارد ISO 9001:2015 به ۱۰ بخش (بند) تقسیم شده­است. سه مورد اول مقدماتی هستند، در حالی که هفت مورد آخر شامل الزامات QMS است. هفت بند اصلی به شرح ذیل است:

بند ۴: محیط کسب و کار سازمان – شامل الزامات برای

  • درک سازمان به منظور اجرای QMS
  • شناسایی مسائل داخلی و خارجی،
  • شناسایی افراد ذینفع و انتظارات آنها،
  • تعریف دامنهQMS،
  • شناسایی فرآیندهای و نحوه تعامل آنها
  • الزامات نظارتی

بند ۵: رهبری – الزامات رهبری نیاز به مدیریت ارشد جهت پوشش موارد ذیل است:

  • در اجرای QMS موثر باشد
  • نشان دادن تعهد به QMS با اطمینان از تمرکز مشتری،
  • تعریف و ابلاغ خط مشی کیفیت،
  • تخصیص نقش ها و مسئولیت ها در سراسر سازمان

بند ۶: برنامه ریزی – مدیریت ارشد باید برای عملکرد مداوم QMS نیز برنامه ریزی کند.

  • ریسک ها و فرصت های QMS در سازمان باید ارزیابی شود،
  • اهداف کیفیت برای بهبود باید شناسایی شوند
  • برنامه هایی برای دستیابی به این اهداف مشخص گردد

بند ۷: پشتیبانی – بخش پشتیبانی به مدیریت تمام منابع برای QMS می پردازد و لزوم کنترل همه منابع از جمله موارد ذیل  را پوشش می دهد.

  • منابع انسانی، ساختمان ها و زیرساخت ها، محیط کار
  • منابع پایش و اندازه گیری،
  • دانش سازمانی،
  • الزامات مربوط به شایستگی، آگاهی، ارتباطات، و کنترل اطلاعات مستند (اسناد و سوابق مورد نیاز برای فرآیندها).

بند ۸: عملیات – الزامات عملیات مربوط به تمام جنبه های برنامه ریزی و ایجاد محصول یا خدمات است. این بخش شامل الزامات مربوط به

  • برنامه ریزی،
  • بررسی الزامات محصول،
  • طراحی،
  • کنترل تامین کنندگان خارجی،
  • ایجاد و انتشار محصول یا خدمات،
  • کنترل خروجی های فرآیند نامنطبق

بند ۹: ارزیابی عملکرد – این بخش شامل الزامات مورد نیاز برای اطمینان از اینکه سیستم مدیریت کیفیت به طور صحیح  عمل می کند یا خیر که  شامل موارد ذیل است:

  • نظارت و اندازه گیری فرآیندها،
  • ارزیابی رضایت مشتری،
  • ممیزی داخلی،
  • بررسی مداوم مدیریت QMS

بند ۱۰: بهبود – شامل الزامات مورد نیاز برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت در طول زمان است که  شامل

  • نیاز به ارزیابی عدم انطباق فرآیند
  • و انجام اقدامات اصلاحی برای فرآیندها است.
  • این بخش ها بر اساس چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) هستند که برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمان به منظور هدایت و حفظ بهبودها در فرآیندها استفاده می شود.

ISO 9001چگونه پیاده سازی می شود؟

  • ۱. پشتیبانی مدیریت و شناسایی الزامات مشتری
  • ۲. تعیین خط مشی و اهداف کیفیت،
  • فرآیندها و روش اجرایی های الزامی و فرعی را ایجاد کنید تا محصول یا خدمات شما را به درستی ایجاد و ارائه گردد.

برخی از مستندات الزامی  باید گنجانده شوند، و برخی دیگر باید در صورت لزوم اضافه شوند. ایجاد اسناد می تواند به صورت داخلی توسط کارمندان انجام شود ویا از طریق مشاور کمک بگیرید. هنگامی که همه فرآیندها و رویه ها در جای خود قرار گرفتند، باید QMS را برای مدتی اجرا کنید. با انجام این کار، می­توانید سوابق لازم برای رفتن به مراحل بعدی را جمع آوری کنید: ممیزی و بازنگری سیستم خود و دریافت گواهینامه.

مراحل  دریافت گواهینامه ISO 9001

برای اینکه گواهینامه QMS  دریافت کنید، ابتدا باید پیاده سازی را به پایان برسانید. پس از اتمام کلیه مستندات و اجرای فرآیندهای خود، سازمان شما نیز باید این مراحل را برای اطمینان از صدور گواهینامه انجام دهد:

ممیزی داخلی – ممیزی داخلی برای بررسی فرآیندهای QMS در نظر گرفته شده است. هدف  از انجام ممیزی داخلی اطمینان از سوابق  تأیید انطباق فرآیندها و یافتن مشکلات و ضعف ها است که در غیر این صورت پنهان می ماند.

بازنگری مدیریتی – یک بازنگری رسمی توسط مدیریت برای ارزیابی حقایق مرتبط در مورد فرآیندهای سیستم مدیریت به منظور تصمیم گیری مناسب و تخصیص منابع است.

اقدامات اصلاحی – پس از بازنگری مدیریت و  ممیزی داخلی ، باید علت ریشه ای مشکلات شناسایی شده را مشخص کنید و نحوه حل کردن آنها را مستند کنید.

فرآیند صدور گواهینامه شرکت به دو مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول (بررسی مستندات) – ممیزان (منتخب از سازمان صدور گواهینامه­)،  انطباق مدارک با الزامات ISO 9001 را بررسی خواهند کرد.

مرحله دوم (ممیزی اصلی) – ممیزان نهاد صدور گواهی  با بررسی اسناد،  و روش های اجرایی شرکت بررسی می‌کنند که آیا فعالیت‌های  شما با ISO 9001 و مستندات شما مطابقت دارد یا خیر.

  • جرثقیل سقفی

در گروه ساخت اسکلت فلزی و اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و ساخت سوله ابنیه پایدار جرثقیل سقفی

(Overhead crane) برای جابجایی بار در انبارها و سالن‌های صنعتی کاربرد دارد. این جرثقیل معمولاً دارای دو ریل موازی است که به صورت افقی در طول سالن جرثقیل به صورت (محدود در شش جهت) بر روی آن حرکت می‌کند.