معرفی مبانی استانداردISO 20000

ISO 20000یک استاندارد بین المللی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ( (ITSMاست.

این استاندارد مجموعه ای از فرآیندهای مدیریتی را توصیف می کند که به شما کمک می کند تا خدمات فناوری اطلاعات موثرتری را ارائه دهید (هم برای کسانی که در  کسب و کار شما فعالیت می­کنند و هم برای مشتریانتان).

ISO 20000روش و چارچوبی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما در مدیریتITSM کمک کند، در حالی که به شما این امکان را می دهد تا ثابت کنید که شرکت شما از بهترین شیوه ها پیروی می کند که به بهبود ارائه خدمات IT شما کمک می کند.

ISO 20000 برایشرکت ها با هر اندازه ای و هر صنعتی قابل اجرا است.

چرا  ISO 20000 اهمیت دارد؟

برای درک اهمیت ISO 20000، درک رابطه بین فناوری اطلاعات و موفقیت کلی سازمان شما ضروری است. شما برای دستیابی به اهداف سازمانی خود بر فناوری اطلاعات تکیه می کنید. این بر نحوه عملکرد و برقراری ارتباط شما تأثیر می گذارد ویک عنصر اساسی در نحوه انجام تجارت شما است.

شما از فناوری اطلاعات برای غلبه بر رقبای خود،  دستیابی به مخاطبان بیشتر، و بهره وری بالاتر و کارآمدتر شدن استفاده می کنید. از راه های بی شماری،IT برای بهبود درآمد، کاهش هزینه ها و افزایش شهرت شما حیاتی است.

بنابراین، بسیار مهم است که بیشترین بهره را از سرمایه گذاری هایIT خود ببریدو به این معنی است که خدمات فناوری اطلاعات باید به خوبی برنامه ریزی، طراحی، مدیریت و ارائه شوند. بدون مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت بالا، پروژه های فناوری اطلاعات معمولاً شکست می خورند یا از بودجه بندی در نظر گرفته شده فراتر می­روند. مدیریت هزینه‌های جاری سخت می‌شود و اغلب می‌بینید که کسب‌وکارها قبل از دستیابی به بازگشت سرمایه‌شان شکست می‌خورند.

بنابراین، به زبان ساده، استانداردهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت بالا برای موفقیت شما ضروری هستند. و پیروی از استاندارد ISO 20000 راهی برای اطمینان از این کیفیت است.

ایزو ۲۰۰۰۰ به چه شکل است؟

ایناستاندارد شامل الزامات سیستم مدیریت خدمات (SMS) در زمینه های زیر است:

  • دامنه سازمان
  • رهبری
  • برنامه ریزی
  • پشتیبانی از سیستم مدیریت خدمات
  • بهره برداری از سیستم مدیریت خدمات
  • ارزیابی عملکرد
  • بهبود

بخش دوم: ISO 20000-2:2019 کد عملی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. این راهنمای استفاده از سیستم های مدیریت خدمات است. به عبارت دیگر، به شما کمک می کند تا الزامات استاندارد را تفسیر کنید. بهترین فرآیندهای مدیریت عملکرد را تعریف می کند و اگر در حال آماده شدن برای ممیزیISO 20000یا برنامه ریزی بهبود خدمات هستید، بسیار مفید است.

مهم این است که توجه داشته باشید که شرکت شما می تواند گواهینامهISO 20000-1:2018 را دریافت کند، اما  ISO 20000-2:2019 را خیر (‌این استاندارد فقط یک راهنمای عملی است).

چرا ISO 20000 برای سازمان شما ایده خوبی است؟

مزایایISO 20000 قابل اغراق نیست. شرکت‌های بزرگ و کوچک از این استاندارد برای کشف و تضمین صرفه‌جویی فوق‌العاده در هزینه و کارایی استفاده کرده‌اند. در اینجا فقط چند مورد از این مزایا ذکر شده است:

تصویر و اعتبار خود را بهبود بخشید – ISO 20000 تنها استاندارد شناخته شده بین المللی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. پذیرش بین‌المللی آن در سال‌های اخیر سریع بوده است، زیرا سازمان‌ها آن را به عنوان یک متمایزکننده کلیدی در بازار می‌دانند. و به عنوان یکاستاندارد محبوب و اثبات شده، می توانید از کارایی و مقیاس پذیری فرآیندها مطمئن باشید.

بهره وری بیشتر–مزایای رقابتی را از طریق افزایش کارایی و اثربخشی به دلیل خدمات قابل اعتماد فناوری اطلاعات، به دست آورید. با روشن بودن این موضوع که چه کسی چه کاریرا در  چه زمانی انجام می دهد، تعداد حوادث را کاهش خواهید داد.

افزایش رضایت مشتری– چه برای  مشتریان داخلیو چه خارجی، شما می توانید خدمات فناوری اطلاعات بهبود یافته ای را ارائه دهید که نیازهای آنها را بهتر برآورده می کند – در عین حال از شرکت و دارایی ها، سهامداران و مدیران آن بهتر محافظت میکنید.

الگوبرداری و بهبود – می‌توانید فرآیندها و فعالیت‌های سازمان خود را با استاندارد بین‌المللیITSM مقایسه کنید (سپس می‌توانید به راحتی هر گونه بهبود را شناسایی و اجرا کنید). و از آنجا که یک نهاد صدور گواهینامه مستقل شرکت شما را ممیزی می کند، شما (و هر کسی که با سازمان شما در تعامل است) می توانید مطمئن باشید که سطح خدمات مورد نیاز را برآورده می کنید.

فرآیندهای کاملاً یکپارچه – ISO 20000 به شما کمک می کند خدمات فناوری اطلاعات را با استراتژی های تجاریبه صورت گسترده هماهنگ کنید. می توانید اطمینان حاصل کنید که شرکت شما بر روی راه حل های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات متمرکز است که به بهترین وجه برای خدمت به مشتریان و نیازهای کسب و کار شما مناسب است.

کاهش هزینه های -IT  درک و مدیریت بهتر هزینه هایIT – هزینه های مالی آینده را با دقت و وضوح بیشتر برنامه ریزی کنید. با فرآیندهای ساده‌تر و مسئولیت‌هایواضح ، می‌توانید خدمات کارآمدتری را انجام دهید.

فرهنگ بهبود مستمر را ایجاد کنید – محیط کسب و کار، به ویژه در عصر نوآوری دیجیتال و تکنولوژیک، ساکن نیست. اطمینان از اینکه سازمان شما همیشه در واکنش به بازخورد مشتری، فرآیندهای خود را بهبود می‌بخشد، صرفاً خوب نیست،ولی برای طول عمر یک شرکت ضروری استو به بهبودهای شناسایی شده در داخل، تغییر فناوری و توسعه معیارهای تجاری منجر می­گردد.

چابک تر شوید و به سرعت تغییر کنید – ISO 20000یک چارچوب محکم از بهترین عملکرد را ایجاد می کند که به حمایت از نوآوری کمک می کندتغییرات در سازمان را می توان ماهرانه تر و با سرعت بیشتری مدیریت کرد، به این معنی که سطح ریسک داخلی و خارجی را کاهش دهید و به احتمال زیاد به اهداف سازمانی خود می رسید.

به دست آوردن مزیت رقابتی – از طریق ارائه موثرتر و کارآمدتر خدمات فناوری اطلاعات، می توانید به سازمان خود مزایای ملموسی نسبت به رقبای خود بدهید. برای مثال، می‌توانید مسائل فناوری اطلاعات را کاهش دهید و سریع‌تر به آنها پاسخ دهید و زمان بیشتری را برای توسعه استراتژیک فناوری اطلاعات در سازمانتان را اختصاص دهید.